środa, 26 sierpnia 2015

przegląd przed lotem warto robić

   Przegląd, kontrolę czy jak tam nazwiemy szereg podstawowych czynności wykonywanych przed każdym lotem warto zrobić zawsze. Ma to niebagatelny wpływ na nasze bezpieczeństwo, kondycję napędu i zdecydowanie zwiększa szanse na dolot w miejsce przeznaczenia. Pozwala to czasami na szybkie wykrycie potencjalnego problemu. Gdy jest drobny łatwo można go usunąć, gorzej gdy spowoduje szereg gorszych problemów w trakcie lotu. Nie warto się ograniczać, nie warto wierzyć kumplom o niezawodności, trzeba znaleźć w sobie odrobinę odporności na pragnienie latania i wszystko porządnie sprawdzić. Oczywiście nikt nie będzie prześwietlał tłoka rentgenem jednak wszystkie podejrzane miejsca powinno się sprawdzić. Szczególnie wszelkie połączenia, śruby, nakrętki, luzy, ewentualne wycieki, pęknięcia, śmigło, manetkę, pasek, uprząż i to wszystko co może zaważyć na locie. Na bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać i chodzić na żadne skróty.
   Każdy robi to po swojemu, każdy zwraca uwagę na inne rzeczy, jednak w mojej ocenie lepiej być dokładnym i skrupulatnym, niż wylądować w terenie przygodnym i potem biadolić jaki to nasz napęd jest awaryjny. Wiadomo, zdarzają się konstrukcje nędzne z poważnymi błędami, jednak praktyka uczy, że przynajmniej do niektórych awarii nie doszłoby gdyby użytkownik nieco się przyłożył. Polska rzeczywistość jest taka, że nie ma napędów niezawodnych i czasami latamy na zupełnie amatorskich konstrukcjach robionych przez słabej jakości składaczy dla których miano "serwis" to nieosiągalne wyżyny wiedzy technicznej. Choćby z tego powodu lepiej jest wszystko samodzielnie sprawdzić, niż wierzyć, że tym razem się uda. Prawda jest taka, że albo się uda albo nie. Pal licho jak skończy się na lądowaniu w polu, gorzej gdy straty są poważne lub co gorsze komuś stanie się krzywda. 
   Oczywiście są też dobre niezawodne napędy wykonane przez prawdziwych fachowców. Jednak trzeba otwarcie powiedzieć, że i w  takim napędzie coś może się stać. Wystarczy jakiś drobiazg który zawsze się ma prawo zdarzyć. Tyle w dzisiejszym wpisie, na samym końcu zdjęcie jak potrafi pękać świetnej jakości dren paliwowy. Wychwycone właśnie podczas kontroli naziemnej... 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz