Jakiś czas zadano mi pytanie dotyczące latania dronem w sposób
komercyjny. Udzieliłem jakiejś zdawkowej odpowiedzi jednak po chwili przyszła
refleksja że to trochę zbyt mało. Wobec powyższego skrobnę kilka zdań więcej w
tym wpisie, by wszystkim niezorientowanym nieco naświetlić wspomniany temat.
Ale do rzeczy :
Każdy kto lata dronem w sposób komercyjny musi spełnić kilka
istotnych warunków. Rzecz jasna samo latanie musi odbywać się w sposób
bezpieczny dla innych osób, mienia oraz nie kolidując z innymi użytkownikami
przestrzeni powietrznej. Prócz tego należy stosować się do ograniczeń
związanych z przestrzenią powietrzną (przestrzeń kontrolowana, niekontrolowana,
strefy lotnicze, obszary CTR,TMA, ATZ itd.). Przepisy określają wyraźnie gdzie
można, gdzie nie i w jakim obszarze trzeba przestrzegać jakich warunków. Należy
tu wyraźnie zaznaczyć, że latanie dronem bez stosownych zezwoleń jest łamaniem
prawa i najzwyklejszym chuligaństwem powietrznym.
W powietrzu nie ma zmiłuj
jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Tu na pozór niewinna pierdoła może zadecydować o
czyimś życiu i często takiej właśnie wiedzy brakuje tym wszystkim, którzy bezmyślnie puszczają swoje zabawki w bliskim sąsiedztwie lotnisk lub miejsc, gdzie ich
najzwyczajniej nie ma prawa być.
Kolejnym elementem koniecznym w wypadku
wykonywania komercyjnych usług za pomocą drona jest wymóg posiadania
świadectwa kwalifikacji. Przy wymogu certyfikacji często przewija się tez
określenie UAVO - jest to angielski skrót Unmanned Aerial Vehicle
Operator, czyli „operator bezzałogowego statku powietrznego”. W polskim
prawie oznacza świadectwo kwalifikacji operatorów dronów, uprawniające do ich
wykorzystywania w celach innych, niż loty sportowe i
rekreacyjne.
Ustawodawca zastosował tu kilka kategorii uprawnień w ramach UAVO,
do certyfikatu wpisywane są (w zależności od zdanego egzaminu):
-
uprawnienia podstawowe VLOS (Visual Line of Sight) –
sterowania dronem w zasięgu wzroku,
-
uprawnienia podstawowe BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) –
sterowanie dronem w zasięgu i poza zasięgiem wzroku,
-
uprawnienia instruktora INS – upoważnia do prowadzenia
szkolenia lotniczego w celu uzyskania certyfikatu UAVO oraz uzyskania
uprawnienia INS o ile instruktor posiada co najmniej 60-godzinny nalot jako
instruktor INS.
Wymóg certyfikacji dotyczy każdego KOMERCYJNEGO wykorzystania drona,
a więc filmowania z powietrza, fotografii lotniczej, mapowania i monitoringu z
powietrza itd. Co ważne słowo "komercyjne" w tym przypadku nie
oznacza jedynie „za pieniądze”. Wymóg certyfikacji operatora drona dotyczy
każdej działalności nie rekreacyjnej i niesportowej – w praktyce więc dotyczy
także użytkowników oferujących swoje usługi za darmo różnego rodzaju firmom
wykorzystujących dalej pozyskane materiały w jakikolwiek komercyjny sposób. To
taki mały kruczek prawny o którym nie mówi się głośno, a który w praktyce może
skutkować pokaźnym mandatem.
Co ważne, każdy kto chce uzyskać uprawnienia podstawowe VLOS na dzień
dzisiejszy nie musi legitymować się ukończonym jakimkolwiek szkoleniem –
wystarczy zdać egzamin na podstawie własnej wiedzy i umiejętności. Taki stan
rzeczy prawdopodobnie w najbliższym czasie ulegnie zmianie i każdy chętny
będzie już musiał takowe szkolenie odbębnić.Każdy wiec kto chce zaoszczędzić a
coś potrafi powinien zdać egzamin w najszybszym możliwym czasie zaniem nie
bezie zmuszony do opłacenia odpowiedniego szkolenia. Oczywiście należy być
pełnoletnim.
Poza tym istnieje oficjalny podział dronów ze względu na typ (samolot
bezzałogowy, śmigłowiec bezzałogowy, sterowiec bezzałogowy, wielowirnikowiec
bezzałogowy oraz inny bezzałogowy statek powietrzny), a take podział ze względu
na wagę (do2 kg, do7 kg, do 25kg, do 50kg i powyżej 50) i każdy kto chce
sterować dronem odpowiedniego typu lub wagi w sposób komercyjny musi
wylegitymować się odpowiednim wpisem w swoim świadectwie UAVO.
Oczywiście, by nie było zbyt prosto jest jeszcze kilka spraw które trzeba
dograć przed ruszeniem z komercją - jak w wielu dziedzinach lotniczych istnieje
i tu wymóg odpowiedniego ubezpieczenia OC, a także konieczność posiadania
aktualnych badań lotniczych (klasy 4, wydanych przez odpowiedniego lekarza
orzecznika - lista TUTAJ).
Jak widać powyżej każdy, kto chce być w zgodzie z polskim prawem musi
spełnić kilka istotnych warunków. Nie jest jednak tak strasznie i czarno jakby
mogło się wydawać. Na dziś wydano ponad 1000 świadectw kwalifikacji co świadczy
o wysokiej popularności tego typu usług. Więcej informacji oczywiście można
znaleźć w sieci - polecam strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz krótki dokument z odpowiedziami na podstawowe pytania dla osób
chcących uzyskać UAVO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz