Już kilka razy pisałem o Buranie Reflex i dziś postanowiłem napisać po raz kolejny. Minął rok, więc akurat tyle czasu, by można było napisać konkretnie co myślę o tej konstrukcji. W tym czasie wylatałem nieco ponad sto godzin w różnych warunkach. Zdarzała się termika, zdarzała poranna mgła, porywisty wiatr i latanie w grupie. Zima, lato itd. Właściwie pełen przekrój od latania w pojedynkę gdzieś dalej, po grupowe wariowanie nad piknikami. Latam rekreacyjnie i nie latałem w super ostrych warunkach. Jednak miniony rok pozwala coś już napisać.
- pierwsze wrażenie - Buran Reflex to skrzydło dobrze uszyte, ze świetnych materiałów, bez zbędnych wodotrysków i innych cudów. Dobry, porządny glajt ze świetnym designem, który może się podobać. Niektórym obojętne jest jak skrzydło wygląda, dla mnie to jest ważne. Buran wygląda dobrze i o to chodzi. Nie znalazłem niczego co by mnie wkurzało, sterówki, linki, bloczki, deltki, szwy, trymery, kulki i te inne drobiazgi są ok i działają wyśmienicie. Jedyne co można by zmienić to worek transportowy na skrzydło i słabą taśmę kompresyjną, jednak jak ma się szybkopak owe dodatki są niepotrzebne.
Czasami latając "w grupie" zostawałem w tyle. Początkowo sądziłem, że Buran jest wolniejszy, jednak nic z tych rzeczy. Po głębszej analizie, kilku rozmowach i dyskusjach okazało się, że zostaję w tyle, bo nie latam przeważony. Jestem "w dolnej środkowej" wadze skrzydła, a ci którzy zazwyczaj mnie wyprzedzali są przeważeni o 15-25 kg. Kto ma choć mgliste pojęcie o lataniu wie, że im skrzydło bardziej dociążone tym szybciej lata. Gdy latałem z kimś w podobnej wadze i rozmiarze Buran spoko dawał radę.
Latanie na speedzie bez żadnych kłopotów. Przyrost prędkości jest odczuwalny i widoczny. Speed działa i o to chodzi. "Nośność" skrzydła bardzo mi pasuje. Przy mojej wadze, ze skajanizowaną solówką, przy odpuszczonych trymerach i wciśniętym speedzie mam wznoszenie na poziomie 0,8 - 1 metra. Dla mnie to zadowalający wynik.Trymery działają bardzo dobrze w każdym ustawieniu i jedyny minus to brak widocznej podziałki. Trochę trzeba się do tego przyzwyczaić, jednak nie jest to żaden problem. Kilka lotów, trochę doświadczenia i wiadomo o co chodzi.
Buran Reflex kosmicznie dobrze skręca. Zarówno za pomocą klasycznych sterówek, jak i przy wykorzystaniu kulek. Może nie jest to idealne skrzydło do slalomów, jednak do zwykłej frajdy z wingoverów, czy ostrzejszych skrętów nadaje się bardzo dobrze. Za ręką chodzi wyśmienicie i daje dużo frajdy z takiego latania. Sterowanie kulkami kiedyś nazwałem wybitnym i tą opinię muszę podtrzymać. Bardzo fajny patent i świetnie działa.
- lądowanie - jak kiedyś pisałem Buranem ląduje się dobrze. Początkowo nie mogłem się przyzwyczaić do tych delikatnych "wahań" zwłaszcza w turbulentnych warunkach, jednak gdy złapałem o co chodzi nie było bata, by w jakimś momencie czuć niepokój. Dziś zrzucam to na karb niedoświadczenia i od dobrych kilku miesięcy nawet tego nie zauważam. Po prostu taki charakter tego skrzydła w korelacji w moimi umiejętnościami z tamtego czasu.
- bezpieczeństwo - ani razu nie bałem się "skrzydła". Czasami zdarzały się chwile gdy mimowolnie zaciskało się zęby, jednak było to związane z moimi działaniami. Buran przez ostatni rok zaklapił może ze dwa trzy razy, jednak traktuję to jako normalny stan lotu, który przecież może się zdarzyć.
Kiedyś poleciałem "wyżej" i trochę go próbowałem wyczuć symulując kilka "niecodziennych" stanów lotu. Za każdym razem czułem się pewnie i skrzydło po chwili wracało do normalności. Wielu napędziarzy "robi w spodnie" gdy tylko usłyszy o klapie, Buran pod tym względem zachowuje się dobrze i wychodzi bez większych kłopotów. Nie latałem w "ostrej południowej termie", jednak na te warunki w jakich latałem było cacy.
Zdarzył mi się kilka tygodni temu start ze splątanymi linkami. Nawet w tej sytuacji czułem się bezpiecznie - po prostu trzeba wylądować, rozplątać i polecieć ponownie. Bez ciśnienia, na spokojnie wszystko cacy wyszło.
- serwis - firma AIR SPORT z Zakopanego to klasa sama w sobie. Najwyższy możliwy poziom i świetny kontakt z p.Krzysztofem Dudzińskim to bezapelacyjne zalety producenta Burana. Długie rozmowy telefoniczne, szybkie wysyłki, rzeczowe porady i po prostu porządne podejście do klienta powodowały, że z każdą sprawą jaką się zwracałem wracałem zawsze kosmicznie zadowolony . Wzór dla innych i przykład, że gdy komuś zależy w tym dzikim kraju może być dobrze i porządnie.
- zalety - jaki kiedyś pisałem Buran jest pełen zalet. Wybitnie łatwe starty, fajne sterowanie, nośność, małe zapotrzebowanie na moc i wyśmienity serwis to tylko wierzchołek góry cech sprawiających, że jestem zadowolony z latania na tym skrzydle.
- wady - na "dziś" nie mam się do czego przyczepić. Kiedyś jako wadę uważałem wspomniane wcześniej lekkie "myszkowania" jednak z perspektywy czasu nie postrzegam tego jako wady. Nie byłem do tego przyzwyczajony i do Burana podchodziłem jak do Actiona. Po prostu skrzydło pracuje inaczej, niż inne i kropka. Trzeba się odpowiednio wlatać i ten drobiazg nie jest istotny w jakikolwiek sposób.
W mojej ocenie Buran Reflex jest świetnym skrzydłem stanowiącym
doskonałą alternatywę dla pilotów nie wariujących na niebie i chcących
po prostu spełniać swoje marzenia o lataniu. Idealnie nadaje się dla
"świeżaków" i dla pilotów doświadczonych chcących mieć skrzydło do
latania "na co dzień". Może się wspaniale odwdzięczać podczas każdego
lotu każdemu, dla którego latanie jest ucieleśnieniem marzeń. Ostatni
rok z Buranem to najlepszy rok mojego latania. Częstego, aktywnego i z
dobrym skrzydłem "na pokładzie"....
Potwierdzam wszystko co napisałeś. :-) Z tymi startami to jest tak, że jak już się przytrafi spalony to u mnie wywołuje wielkie zdziwienie i niedowierzanie. W któryms momencie okazało się, że tak oczywista rzecz jak wyłączenie silnika wyszło mi z opóźnieniem (na szczęście bez konsekwencji). Rzecz z która sobie do końca nie poradziłem to moment odsmigłowy (Solówka z Kajanem) przy odpuszczonych trymerach. Może to kwestia tego, że latałem w przeważony 10kg (start) i góra przedziału wagowego przy lądowaniu z pustym zbiornikiem. Generalnie skrzydło jest po prostu ekstra.
OdpowiedzUsuń